mandag den 28. oktober 2013

Fattig men fantastisk!

Hvad er det egentlig jeg laver her i Uganda? Hvad er min primære opgave? - Det er vidst på tide, at jeg fortæller jer om det, da alt jeg indtil nu har skrevet om, hovedsageligt har været weekendoplevelser. Vi underviser to dage om ugen. Mathilde, Line og Jacob underviser på Abundant Life Learning Centre eller bare Pator Fred School, som I sikkert kan læse meget mere om på deres blogge. Heidi og jeg underviser på en lille og meget fattig skole, Cornerstone School. Afrika In Touch har hjulpet skolen med at få rigtige bygninger, hvilket virkelig er godt. Selvom standarden stadig ikke er særlig god, er det dog meget bedre end før. Der er ingen vinduer og kun dør til skolens P7 klasse (den største klasse). Det betyder, at når det regner, kommer der indimellem regn ind i lokalerne og pga. taget af blikplader, larmer det utrolig meget. Derudover er nogle af murene mellem lokalerne ikke bygget helt op til taget, så man kan ofte høre elever og lærere fra de omkringliggende klasser. Deres ”legeplads”, hvor de opholder sig i pauserne, er området mellem de to bygninger. Der er en lille smule græs og ellers bare hårdt og sandet jord, som støver op når det blæser. Det er også her eleverne har P.E. (Physical Education - idræt).
Her har de mindste elever idræt. 

På trods af disse forhold er det et fantastisk sted. Både elever og lærer gør det til et godt sted at være og jeg elsker at være der. De er alle utrolig søde, og jeg vil fortælle meget mere om dem senere og nu fortælle mere om selve skolen, skolesystemet og mit førstehåndsindtryk.
I Uganda er skolesystemet noget anderledes end i Danmark. Hvert skoleår består af 3 terms, hvorimellem de har ferie. Vi er nu i den sidste term, så sidst i november skal de have deres afsluttende eksaminer. Disse skal bestås for at komme videre til næste klassetrin. Børnene starter ofte allerede i skole som 4 år rige i Babyclass. Herfra går de til Middleclass og så Topclass. Disse tre klasser er det der kaldes the nursery section. Når man afslutter disse tre år, graduerer man til the primary section, som går fra P1 til P7, hvorefter man kan gå videre til en secondary school. P1 (Primary one) svarer nok ca. til 1. klasse i Danmark. Aldersmæssigt kan det dog ikke sammenlignes, da nogle går klasserne om, til de får en god nok afsluttende karakter. Jeg må sige, at jeg er blevet overrasket over dette system, hvor små børn skal gå til eksamen. Det virker slet ikke naturligt. Oven i det går de også i skole i rigtig lang tid hver eneste dag – undtagen søndag. Den ældste klasse, P7, som skal afslutte the primary section i år, går ofte i skole fra 7-16.40 og igen fra 19-21. Og vi brokkede os i gymnasiet over en dag fra 8-16.25 og endda fra 8-15. Det kan jeg så se nu, at der absolut ingen grund var til. De går virkelig meget i skole og har derfor ikke meget fritid – hvis de overhovedet har noget fritid, for hvem ved, når de kommer hjem, efter den lange gåtur, som nogle har, skal de sikkert arbejde for deres forældre. Grunden til, at de har disse meget lange skoledage er, at man ønsker at øge antallet af elever, der afslutter med 1st grades (den bedste karakter). Det er selvfølgelig godt for eleverne at få en god karakter, men det er nok lige så meget for at give skolen et godt ryg. Måske er det en fordel ved de mange skoletimer, men efter min mening går de for meget i skole – man burde kunne lære dem lige så meget på kortere tid. Det er altså her på denne langt fra danske skole, jeg underviser hver eneste tirsdag og torsdag. 
Hver morgen samles alle eleverne udenfor den ene bygning.
I starten var jeg meget nervøs ved tanken om at skulle undervise og havde egentlig ikke den store lyst til det - måske også pga. uvidenheden. Dog så jeg det som en sund og sikkert meget lærerig udfordring. Nu hvor jeg har været i gang i noget tid, er jeg virkelig blevet glad for det, på trods af, at det nogle gange kan være lidt hårdt at finde tid til at forberede timerne. En af grundene til, at jeg er blevet glad for det, er helt klart de søde elever. Jeg underviser den dejligste P1 klasse i engelsk og matematik. De er utrolig søde – akkurat ligesom P3, som Heidi og jeg underviser sammen i de samme to fag. Jeg vil fortælle meget mere om dem og det at undervise i et senere indlæg.
Der gik noget tid før jeg blev så glad for det, som jeg er nu, da alt den første skoleuge var meget ustruktureret. Den første dag var der fra starten af én lærer til 10 klasser og kun ca. halvdelen af eleverne var der. Vi fik stukket nogle papirer i hånden med et: ”Har I ikke lyst til at undervise P1 og P2 sammen i engelsk og matematik? I kan bare bruge det her.” – Vi kiggede skræmte på hinanden. Der var ikke så meget at gøre. Vi måtte springe ud i det og være taknemmelig for, at Heidi havde prøvet det før (hun var her også i starten af året). Ellers ville jeg slet ikke vide, hvad jeg skulle gøre. Ved hendes hjælp gik det fint med masser af regnestykker, stavning, gentagelser og sigen ting i kor. I alt kom der denne dag nok 6 lærere til de 10 klasser og anden dag var vi de første der kom, på trods af, at vi kom 2 minutter før start. Der var ikke styr på noget som helst. Det hele var meget uorganiseret, hvilket jeg troede ville blive en meget stor udfordring for mig. Det var sådan, at lærerne i pauserne stod og snakkede om, hvem der skulle undervise hvilke klasser i hvad. Der var ikke noget skoleskema og skoleinspektøren, Pastor Vincent, var der ikke, så vi kunne heller ikke finde ud af, hvilke klasser vi skulle undervise. Grunden til, at det var SÅ uorganiseret var, fortalte de, at det var første skoleuge, hvilken aldrig bliver taget 100 % seriøst. Mange har travlt med at dyrke jorden hjemme eller ved måske ikke lige, at det er den uge skolen starter. Skolens kok var der heller ikke, så det blev ikke til andet end en chapati og en kop te. Men mad var ikke det eneste vi måtte vente med til vi kom hjem - toiletbesøg måtte/må også vente til vi kom/kommer hjem, da toiletterne på skolen bare er et lille bitte skur med huller i jorden. 
Da vi fik snakket med Pastor Vincent i den følgende uge fik vi aftalt klasser og fag. Dog er der siden blevet foretaget nogle ændringer for at få det til at passe sammen. Udover at undervise P1 i engelsk og matematik og P3 sammen med Heidi i de samme to fag, underviser jeg også P3 og P4 i P.E., og sammen med Heidi også de små i P.E.
Kan man andet end at elske disse søde piger fra min P1 klasse? 
Nu har vi efterhånden undervist i et godt stykke tid og jeg holder bare mere og mere af det. Selvfølgelig er der udfordringer, men det er bare et så dejligt sted, med så dejlige lærere og så dejlige elever, at man ikke kan andet end at holde af det. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar