fredag den 22. november 2013

You are welcome teacher!

Hver tirsdag og torsdag starter med en 15-20 minutters bodabodatur til Cornerstone School. På turen bliver vi altid mødt af smilende, grinende og såmen også nogle en smule skræmte børn, der vinker og råber ”Bye mzungu! Bye mzungu!”. Når vi så nærmer os skolen, er det i stedet smilende, grinende og løbende elever der råber: ”See you teacher Heidi and teacher Sarah!”. Når vi ankommer, bliver vi budt velkommen af meget hjælpsomme elever, der straks vil bære vores tasker og hjelme, og siger ”How are you teacher Sarah?” eller ”Wasuze otya?” (Hvordan har du der her til morgen?). Det er, hvad man kalder en god velkomst! 

Klokken 8, eller der omkring, samles alle eleverne i klassevise rækker foran skolen. Her bliver de bedt om at gøre grunden eller klasselokalerne rene, hvilket sker ved at feje med bundter af grene, hente vand fra et nærtliggende vandhul eller andre pligter. 
Tilbage i rækkerne beder de i kor en bøn på luganda, synger nationalsangen og en skolesang, hvorefter den ellers står på morgengymnastik – hvis man altså kan kalde det det. En lærer står foran eleverne og råber fx: ”Apart, together, apart, together, apart, together”, mens de spreder og samler benene. Først langsomt, så hurtigt. De kan også råbe: ”Jumpu, jumpu, I like it. Jumpu, jumpu, I like it!”, mens de hopper og hopper og hopper. God måde at blive klar til den lange skoledag de har på!
Det er så tid til at gå til klasserne. Jeg går til min kære P1 klasse, der altid giver mig den bedste start på dagen. Jeg træder ind ad ”døren” (Et hul i muren) og bliver mødt af 25 stående elever, der siger: ”Goodmorning teacher! This is primary one! We are very happy to see you! Let us pray: I thank you for keeping me and looking after me every day. Let us sing a song: Twinkle twinkle twinkle star. How I wonder what you are. Up above, the way so high, making diamond in the sky.” Siger de smilende og synger de dansende. De er bare så utrolig søde!


Efter at jeg så har sagt ”Wasosokya?” og de har svaret enten ”Bulungi!” eller ”Gyendi” (Godt/fint), siger jeg ”Tulawansi!” (I må gerne sætte jer ned). Så griner de og siger ”Thank you teacher!”.
Aldrig i min vildeste fantasi havde jeg forestillet mig, at man på nogen skole kunne finde så ivrige elever, som eleverne på Cornerstone School! Når jeg har gennemgået stoffet på så simpelt engelsk som muligt, får jeg dem til at gentage efter mig, da det er den måde, de er vant til at lære på. Det at gentage er også noget af det, de virkelig er gode til! Hvis de har forstået det, de siger, råber de det så højt at nærmest hele skolen kan høre det, og jeg er ved at blive døv. Efter det laver vi opgaver på tavlen, hvor de igen er meget ivrige. Mindst halvdelen af klassen råber ”Me teacher! Me teacher!” med hånden så højt i vejret, at de nærmest ikke kan blive siddende på bænkene. 
Andet der kan få dem op at køre er, fx hvis vi leger en eller anden leg, for at lære på en anden måde end ved gentagelse. Igen bliver de også meget ivrige, hvis jeg har plakater eller andet med, som kan blive på skolen, efter timen. Fx skulle jeg en dag undervise dem i hele, halve og kvarte. Her havde jeg taget papircirkler med til dem, som de kunne lave det af. Her kan i se Fred, Mahad, Yuda og Gloria med deres hele, halve og kvarte cirkler:



Til sidst i timen får de exercises, som de laver i deres hæfter. 




Når de er færdige skal jeg rette det og forklare, hvis de ikke har forstået det. En udfordring her er altid at sørge for, at de ikke bare kopierer hinanden, da nogle er langt hurtigere færdige end andre. 

Fred retter en af sine fejl, så han kan få et rødt flueben. De elsker allesammen at få deres opgaver rettet - og specielt hvis man tegner en smiley, bliver de glade! 
Senere på dagen underviser Heidi og jeg P3 i engelsk eller matematik. Her bliver vi mødt med mange ”You are welcome teacher Heidi and teacher Sarah!”, da de virkelig har svært ved at få det sagt i kor og derfor står lidt fnisende bagefer. Det har også sin helt særlige charme! De er super søde! Her underviser vi på ca. samme måde, som jeg gør i P1. Dog er en særlig udfordring ved denne klasse, at de virkelig har svært ved at forstå engelsk. Men med fagter, leg, gentagelser og omformuleringer plejer det at gå alligevel. Fx havde vi en utrolig hyggelig og sjov time, da vi skulle lære dem om antonymer. Vi lavede fagter til alle ordene. Her er fx billeder af tyk og tynd:



Da de har så svært ved at forstå engelsk er en udfordring også at få alle med. Når vi laver opgaver på tavlen er det meget de samme 10 der er ivrige og råber ”Me teacher! Me teacher!” og vi bliver derfor altid utrolig glade, hver gang, en der ikke plejer at melde sig, gør det. Det er en vildt god følelse når det sker! Når de råber det, er de også meget ivrige, og det er altid vildt svært at vælge, hvem der skal have lov!



Et eksempel på, hvad vi underviser om i P3 er tiden. Vi lærer dem at kende klokken på engelsk. Det bedste var så, at kun omkring 3 af dem lavede fejl i dette til eksamen! Så der var vi rigtig stolte af dem! Det var super godt! 
Her laver vi for det meste også exercises i slutningen af timen og et herligt kendetegn og minde fra denne klasse er, at de altid, når vi retter, vil have tegnet alle mulige ting i deres hæfter. Det er ret hyggeligt. Så vil de have en bil, så en ko, så en kat og en hund og en pige osv. De er så søde!





Det er altid en fornøjelse at undervise både P1 og P3! De er alle sådan nogle dejlige børn! Det er helt ufatteligt! Men nu har vi lige haft eksamener og har derfor sidste dag på skolen på onsdag, hvor er er graduationparty for Topclass, som nu er klar til at komme videre til the Primary Section. Jeg kommer godt nok til at savne alt ved den skole! Både lærere og elever! Alle er så søde, og jeg kan og vil slet ikke forstå, at det er ved at være slut! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar