Hver
tirsdag og torsdag starter med en 15-20 minutters bodabodatur til
Cornerstone School. På turen bliver vi altid mødt af smilende,
grinende og såmen også nogle en smule skræmte børn, der vinker og
råber ”Bye mzungu! Bye mzungu!”. Når vi så nærmer os
skolen, er det i stedet smilende, grinende og løbende elever der
råber: ”See you teacher Heidi and teacher Sarah!”. Når vi
ankommer, bliver vi budt velkommen af meget hjælpsomme elever, der
straks vil bære vores tasker og hjelme, og siger ”How are you
teacher Sarah?” eller ”Wasuze otya?” (Hvordan har du der her til
morgen?). Det er, hvad man kalder en god velkomst!
Klokken 8,
eller der omkring, samles alle eleverne i klassevise rækker foran
skolen. Her bliver de bedt om at gøre grunden eller klasselokalerne
rene, hvilket sker ved at feje med bundter af grene, hente vand fra
et nærtliggende vandhul eller andre pligter.
Tilbage i rækkerne
beder de i kor en bøn på luganda, synger nationalsangen og en
skolesang, hvorefter den ellers står på morgengymnastik – hvis
man altså kan kalde det det. En lærer står foran eleverne og råber
fx: ”Apart, together, apart, together, apart, together”, mens de
spreder og samler benene. Først langsomt, så hurtigt. De kan også
råbe: ”Jumpu, jumpu, I like it. Jumpu, jumpu, I like it!”, mens
de hopper og hopper og hopper. God måde at blive klar til den lange
skoledag de har på!
Det
er så tid til at gå til klasserne. Jeg går til min kære P1
klasse, der altid giver mig den bedste start på dagen. Jeg træder
ind ad ”døren” (Et hul i muren) og bliver mødt af 25 stående
elever, der siger: ”Goodmorning teacher! This is primary one! We
are very happy to see you! Let us pray: I thank you for keeping me
and looking after me every day. Let us sing a song: Twinkle twinkle
twinkle star. How I wonder what you are. Up above, the way so high,
making diamond in the sky.” Siger de smilende og synger de
dansende. De er bare så utrolig søde!
Efter at jeg så har sagt ”Wasosokya?” og de har svaret enten ”Bulungi!” eller ”Gyendi” (Godt/fint), siger jeg ”Tulawansi!” (I må gerne sætte jer ned). Så griner de og siger ”Thank you teacher!”.
Aldrig i min vildeste fantasi havde jeg forestillet
mig, at man på nogen skole kunne finde så ivrige elever, som
eleverne på Cornerstone School! Når jeg har gennemgået stoffet på
så simpelt engelsk som muligt, får jeg dem til at gentage efter
mig, da det er den måde, de er vant til at lære på. Det at gentage
er også noget af det, de virkelig er gode til! Hvis de har forstået
det, de siger, råber de det så højt at nærmest hele skolen kan
høre det, og jeg er ved at blive døv. Efter det laver vi opgaver
på tavlen, hvor de igen er meget ivrige. Mindst halvdelen af
klassen råber ”Me teacher! Me teacher!” med hånden så højt i
vejret, at de nærmest ikke kan blive siddende på bænkene.
Andet
der kan få dem op at køre er, fx hvis vi leger en eller anden leg,
for at lære på en anden måde end ved gentagelse. Igen bliver de
også meget ivrige, hvis jeg har plakater eller andet med, som kan
blive på skolen, efter timen. Fx skulle jeg en dag undervise dem i hele, halve og kvarte. Her havde jeg taget papircirkler med til dem, som de kunne lave det af. Her kan i se Fred, Mahad, Yuda og Gloria med deres hele, halve og kvarte cirkler:
Til
sidst i timen får de exercises, som de laver i deres hæfter.
Når de er færdige skal jeg rette det og forklare, hvis de ikke har forstået det. En udfordring her er altid at sørge for, at de ikke bare kopierer hinanden, da nogle er langt hurtigere færdige end andre.
Fred retter en af sine fejl, så han kan få et rødt flueben. De elsker allesammen at få deres opgaver rettet - og specielt hvis man tegner en smiley, bliver de glade! |
Senere på dagen underviser Heidi og jeg P3 i engelsk
eller matematik. Her bliver vi mødt med mange ”You are welcome
teacher Heidi and teacher Sarah!”, da de virkelig har svært ved at
få det sagt i kor og derfor står lidt fnisende bagefer. Det har
også sin helt særlige charme! De er super søde! Her underviser vi på ca. samme måde, som jeg gør i P1. Dog er en særlig udfordring ved denne klasse, at
de virkelig har svært ved at forstå engelsk. Men med fagter, leg,
gentagelser og omformuleringer plejer det at gå alligevel. Fx havde
vi en utrolig hyggelig og sjov time, da vi skulle lære dem om
antonymer. Vi lavede fagter til alle ordene. Her er fx billeder af
tyk og tynd:
Da
de har så svært ved at forstå engelsk er en udfordring også at få
alle med. Når vi laver opgaver på tavlen er det meget de samme 10
der er ivrige og råber ”Me teacher! Me teacher!” og vi bliver
derfor altid utrolig glade, hver gang, en der ikke plejer at melde sig, gør det. Det er en vildt god følelse når det sker! Når de råber det, er de også meget ivrige, og det er altid vildt svært at vælge, hvem der skal have lov!
Her laver
vi for det meste også exercises i slutningen af timen og et herligt
kendetegn og minde fra denne klasse er, at de altid, når vi retter, vil have tegnet alle mulige ting i deres hæfter. Det er ret
hyggeligt. Så vil de have en bil, så en ko, så en kat og en hund
og en pige osv. De er så søde!
Det
er altid en fornøjelse at undervise både P1 og P3! De er alle sådan
nogle dejlige børn! Det er helt ufatteligt! Men nu har vi lige haft eksamener og har derfor
sidste dag på skolen på onsdag, hvor er er graduationparty for
Topclass, som nu er klar til at komme videre til the Primary Section.
Jeg kommer godt nok til at savne alt ved den skole! Både
lærere og elever! Alle er så søde, og jeg kan og vil slet ikke
forstå, at det er ved at være slut!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar