lørdag den 28. september 2013

40 kg giveaway i bushen

Hvad kan man bruge sin lørdag på? Det er en fridag, så man kan gøre hvad man vil. Man kan se fjernsyn. Man kan være sammen med venner. Læse en bog. Lave lektier. Sove. Man kan gøre, hvad man vil. For noget tid siden havde vi en helt speciel lørdag. Vi fik en flot gåtur, en anden side af Uganda at se og ikke mindst muligheden for at hjælpe. Det var skønt!
Vi tog om formiddagen til Cornerstone School, hvor Heidi og jeg underviser, for at møde en lærer, som ville tage os med på en gåtur i bushen. Her kunne vi besøge fattige familier, der bor i små hytter.
Det var en utrolig smuk tur i ren natur. Det var helt øde – kun med meget små og smalle stier. De fleste lever af at sælge mælk fra deres køer og nogle også kaffebønner. Det er utroligt, synes jeg, at de kan leve af det. Og ja, at de i det hele tage kan leve som de gør. De bor sådan virkelig langt ude. Nogen mener, at jeg bor langt ude i Danmark, men nej kære venner, det gør jeg virkelig ikke! Jeg forstår ikke, hvordan de kan finde rundt på de små stier. Hvordan de kan bo 11 mennesker i en lille rund lerhytte eller 18 i et lille lerhus. Hvordan børnene kan gå så langt for at komme i skole hver eneste dag. Hvordan de får vand at drikke. Hvordan de får mad. Det var utroligt at se, og jeg undrer mig stadig. På en måde beundrer jeg dem. Hjemme i Danmark brokker vi os over en helt masse småting. Fx hvis toget er 5 minutter forsinket. Hvis strømmen går, mens vi ser en god film. Hvis netto ikke lige har den rigtige leverpostej. Hvis det ene og hvis det andet. Vi klager over så mange ting. Før tænkte jeg ikke så meget over det, men holdt da op hvor har vi bare ikke noget at brokke os over! Det er en af de ting jeg håber jeg vil tage med hjem til Danmark. Jeg vil lære at være mere taknemmelig for alt det luksus vi har derhjemme. Jeg ville ønske jeg kunne vise alle jer derhjemme, hvad vi så, men det kan jeg ikke. Jeg vil alligevel prøve med nogle billeder fra turen:



Kaffebønner, der ligger til tørre i solen.
Hønsehus.

Denne bygning bruges af en familie som køkken. En anden familie havde en bygning der mindede om denne. Den var lidt mindre og blev brugt som soveværelse til nogle af børnene, da de var for mange til alle at kunne sove i den runde hytte. 
Sådan ser loftet ud i de små runde hytter.
Disse "krukker" bruges til opbevaring af mælk. De lyse er udhulede planter. De mørke er lavet af træ. Utrolig fascinerende. 

Noget ved dem, der også virkelig er beundringsværdigt, er deres gæstfrihed. De var alle flinke og ville gerne svare på de spørgsmål vi havde. De åbnede deres ydmyge hjem for os, helt fremmede, som de godt ved har så meget mere end dem selv. Det synes jeg var utrolig flot af dem.
Det var også utrolig rart at kunne give dem nogle gaver og derved hjælpe dem lidt. Det kan godt være, at det var hårdt at slæbe omkring 40 kg fordelt i 4 rygsække på en sådan gåtur, men det var det hele værd! Jeg ville ønske, jeg kunne hjælpe dem endnu mere, for de gaver (ris, sukker, salt og stearinlys, samt bolsjer og kiks til børnene.), vi havde med vil jo hurtigt få ende. Desværre. Den eneste måde jeg nu kan hjælpe dem på, er ved at bede for dem – og hvis i har lyst må i meget gerne være med! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar